2014. július 25., péntek

Kávétörténet és a falusi kávé, ahogy nagymamám mesélte


Nos, első történetnek elmesélem azt, amit nemrég nagymamámtól hallottam. Milyen is volt a kávézás ezelőtt kb. 55-60 évvel? Egy pár nappal ezelőtt egy kis faluban jártam, Galgamácsán, ahol mamám egy számomra hatalmas kertet gondoz. Elmentem hozzá és beszélgettünk egy jót. Felmerült témának a kávé. Na, én máris kérdésekkel bombáztam, miközben a mákot fejtette: -Mama, régen, a te gyerekkorodban milyen volt a kávézás itt a falun? Erre ő elkezdte mesélni nekem a történetet: - Hát fiam, képzeld el, amikor én még kislány voltam, talán még tőled is fiatalabb, akkor kezdett elterjedni felénk a kávézás. Úgy készítettük, hogy volt egy lábos, ami kizárólag kávéfőzésre szolgált. Ebbe az edénybe vizet tettünk oda forrni és bele kellett tenni a "kávét". Két fajta kávé közül válogathattunk abban az időben, mivel csak ennyi létezett. Az egyik a "Családi" kávé volt, a másik pedig a "Zamat" kávé, de ha jól emlékszem a Családi kávé finomabb volt. (Ahogy utánanéztem mindkettő csak gabona-cikória keverék, tehát koffeinmentes kávépótló.)


Aztán folytatta: - Na, oda tettük forrni a vizet, három evőkanállal kellett beletenni a kávéból, és még hozzátettünk két darab kapszulát, aminek "franck" v olt a neve. (A képen a piros cső alakúban vannak ezek.) 









Ezt folyamatosan kevergetni kellett, mert könnyen kifutott volna. 5 perc után kész is volt, de még nem teljesen, mert megvártuk míg leülepszik a "zacc" az aljára. Majd a tetején lévő kávét frissen fejt tejbe öntve, házi sütésű kenyér kíséretében megittuk. Erre mondtam azt, hogy hasonlít ez a török kávéhoz. Pontosabban abban, hogy nem szűrik le a kávét, hanem ott is megvárják míg leülepszik az aljára a zacc. Mama elmesélte még azt is, hogy volt két tehenük. Az egyiket Kulacsnak hívták, a másikat Bödének. Ő nem itta meg csak a Böde tejét, és persze más kritériumoknak is meg kellett felelnie annak a tejnek. Akkor szokott le a kávézásról, mikor elkerült másik iskolába és korán reggel indult útnak, olyan korán még nem voltak megfejve a tehenek, csak az előző esti tejet ihatta volna meg, nem volt annak ugyan semmi baja, de mamám nem itta meg, így a kávézásról is lemondott. Később azt is elárulta, hogy ezután érkeztek meg a Közértekbe a babkávék, melléjük ki voltak helyezve őrlők, ahol a vásárlók beleőrölték a megvásárolt babkávémennyiségüket egy zacskóba. 


 Majd mikor otthon, - akkor már "kotyogóson" - megfőzték a kávéjukat az emberek, azt mondta mama, hogy igaz, volt már előrecsomagolt őrölt kávé is a boltokban, de azt nem vették az emberek, mert úgy vélték, hogy az általuk őrölt( nem darált még majd erre is vissza térek) sokkal finomabb.

(A képek forrása: Google)
 

The Coffee End

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése